Followers

Friday, July 22, 2011

Tanamkan Sifat Bersedekah..



Salam semua..hari nie, aku nak bercerita pasal sedekah..aku mengaku, aku bukanlah orang yang suka bersedekah..entah kenape tah..tapi, aku bertekad nak jadi orang pemurah dan suka bersedekah..sebab aku taw, kalau kita suka bersedekah, Allah akan gandakan rezeki kita, xkesahlah secara cash ataupon dalam jangka masa panjang..aku nak berkongsi cket cerita kat sini..mengenai rezeki Allah yang DIA kurniakan kepada aku..



Aku bukan nak kate aku nie hebat, tapi mungkin cerita nie boleh membuatkan kita selalu bersedekah dan jadi pemurah..aku bukan nak riak, sekadar nak kongsi dengan kawan..ok, satu hari aku dengan kawan2 aku pergilah merayau dekat Bandar Hilir, sebab mase tu kelas Management aku (MGT420) cancel..berjalanlah kitorg dekat situ, sampai ke A FAMOSA..time kitorg nak balik, kitorg turun tangga..aku dekat belakang sekali..aku terserempak dengan sorang Mak Cik India..dudok tepi tu..mintak sedekah..selalunya aku memang xpandang orang macam nie, tapi tibe2 aku terase macam nak bg duit..aku pon bgla dye..aku pon xbanyak duit time tu, so aku bgla RM5 dekat dye..aku muka dye macam sebak mase aku bg tu..aku dgr jugak dye cakap "Terima Kasih" dekat aku..aku pon teros balik..



Nak dijadikan cerita, minggu tu tiba2 kakak aku datang Melaka..dye dgn kawan2 dye jalan2..aku pon joinla sebab kakak aku ajak..lagi sekali, aku pegy Bandar Hilir..mase kakak aku nak balik, dekat2 dengan A FAMOSA tu jugak, kakak aku terus bagi aku RM50..dye xcakap ape ape pon..aku pon xmintak dekat dye..dye bagi macam tu je..aku terus teringat dekat Mak Cik India yang aku bg duit dekat2 dengan situ..aku terus terdiam..Allah bagi rezeki lebih dekat aku mase tu..aku bg orang RM5, DIA bg balik RM50..



Dari hari tu, aku percaye yang bila kita bersedekah, memang xkan rugikan diri kita..kalau kita ada duit cket, sedekahlah kita dekat mane2..masjid ke..surau ke..kat orang susah ke..sebab nanty Allah akan tolong kita waktu susah..dan rezeki kita akan berlipat kali ganda..lagi sekali aku bgtaw, aku memang orang yang xselalu bersedekah..aku buat entry nie sebab nak galakkan diri aku, dengan kawan2 semua untuk jadi pemurah..sedekah kita bukan dikira pada nilainya, tapi pada keikhlasannya..semoga cerita ini jadi ikhtibar buat aku, dengan kawan2 semua..dan semoga aku dan kawan semua akan jadi orang yang sentiasa bersedekah dan pemurah..Amin..:)



Bombay,

2 comments:

Elih Japahar said...

bersedekah amalan yg mulia :)

bombay said...

betol ..:)sama2lah kita,.:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...